fredag 4. juli 2014

Happy Higgsday!

Fortsatt god sommer alle!
Tenkte jeg bare måtte en rask tur innom siden det er akkurat 2 år siden annonseringen av oppdagelsen av Higgs-partikkelen - og derfor må jeg jo ønske alle en god Higgs-dag ;)

Husker veldig godt at jeg ikke fikk med meg det som skjedde denne dagen for to år siden,  fordi jeg var på seilkurs og ute på sjøen hele dagen, og da jeg kom inn til byen på kvelden og sjekket nyheter og Facebook-feed føltes det som om det hadde vært en stor fest som jeg egentlig hadde vært invitert til, men som jeg ikke hadde giddet å gå på - litt sånn tom følelse :p
Måten jeg først fikk med meg at det hadde skjedd noe virkelig stort i fysikkverden var at jeg ble oppringt av en journalist fra NRK;  men jeg måtte jo bare si det som det var at 1) jeg har faktisk ikke fått med meg hva som hadde skjedd, og 2) dette er ikke mitt fagfelt (så prøvde jeg selvfølgelig å tipse om de partikkelfysikerne jeg kjenner, som jeg gjettet på at ville ha noe fornuftig å si om oppdagelsen). 
Det er kanskje lett å tenke at partikkelfysikk og kjernefysikk er omtrent samme fagfelt, men det et det faktisk ikke;  atomkjernene som vi jobber med et sånn ca 1000 ganger større enn (elementær)partiklene (som ikke kan deles opp i mindre deler), mens atomkjernene er satt sammen av protoner og nøytroner, som igjen kan deles opp i kvarker :D

Når det gjelder akkurat Higgs, så anbefaler jeg denne lille videoen, der professor i partikkelfysikk på UiO,  Alex Read,  forklarer★★★ ENGLISH HERE ★★★

Hvis det er interesse for det så kan jeg jo kanskje skrive et litt lenger innlegg om hva du om et forskjellen på partikkelfysikk og kjernefysikk en gang?
Men ikke nå, for jeg er det ferie - og her er noen instamoments fra de siste dagene på hytta på Herføl (har ikke kommet noe særlig i gang med skriveprosjektet, men jeg har brukt opptil flere timer på å se på måkene :) )

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...