søndag 2. mars 2014

I Operaens tegn


Hadet bra februar, og lig velkommen mars!
Flere enn meg som bare elsker at det blir lysere ute om dage, forresten? Gud som jeg gleder meg til våren kommer skikkelig for fullt nå ♥♥♥

Februar er altså over, og det har vært en hektisk og fin måned, der jeg har begynt å jobbe for Realfagsbiblioteket (i tillegg til Fysisk Institutt - er ikke ferdig med doktorgraden ennå ;)), jeg har holdt flere foredrag, vært i Paris med Ludvigsenutvalget, og vært syk. Februar måned ga meg også to opplevelser i Operaen; i starten av måneden så jeg Kingwings versus Nasjonalballetten, og mot slutten av måneden så jeg La Bohème - så da ble det både dans og opera på meg i måneden som gikk. 



Det blir selvsagt umulig å sammenlikne forestillingene (bare det å skulle sammenlikne en danseforetilling med opera blir jo meningsløst), men jeg må nok si at den forestillingen som gjorde mest inntrykk var Kingwings versus Nasjonalballetten. Altså, break og ballett i skjønn forening - kan det bli bedre? Det er nok den beste forestillingen jeg noensinne har sett i Operaen (med Svanesjøen som en veeeldig god nummer to), og det eneste "problemet" var at jeg ville ha mer, mer, MER...og med det mener jeg ikke nødvendigvis at jeg ville ha en lengre forestilling, men at jeg vil se den igjen - i alle fall én gang. Det var rett og slett for "mye" som skjedde på scenen samtidig, og jeg vil se det igjen for å få med meg absolutt alt - alle detaljer :)
Jeg syns virkelig denne forestillingen burde være fast på programmet til Operaen; ikke bare fordi det var en stor danseopplevelse, men også fordi den åpner Operaen for et større publikum - folk som kanskje ikke vanligvis går i Operaen har vært og sett Kingwings versus Nasjonalballetten, og det syns jeg er kult!
Trailer til forestillingen ligger HER :)
 
-------------------------------

Jeg må innrømme at jeg har mindre erfaring med opera enn jeg har med dans (ikke så kjemperart, siden jeg drev aktivt med ballett i mange år), men da jeg fikk et superhyggelig brev fra Operaens Ungdomsambassadører, med spørsmål om jeg ville komme og se operaen La Bohème, kunne jeg jo ikke si nei - Sunniva ♥ kultur.
Det som var veldig gøy da Charlotte (hun var daten min) og jeg var og så denne forestillingen var at den var et arrangement under "Ung i Operaen", slik at det var veldig mange yngre publikummere enn normalt, og det som var veldig gøy med dette var at publikum generelt var mye bedre kledd enn det jeg opplever som normalt i Operaen. Når publikum virkelig har pyntet seg så blir det jo mye mer stas! (Følte meg nesten under-dressed, og det gjør jeg svææært sjelden :P)

Både Charlotte og jeg hadde en herlig kveld i Operaen (Charlotte lærte meg et triks: man kan kjøpe drikke i baren før forestillingen begynner, så slipper man å stå i kø når det er pause - da bare står det du har kjøpt der og venter på deg *like*), og vi likte forstillingen godt - men når det gjelder opera så har jeg altså et betydelig mindre sammenlikningsgrunnlag enn med dans. Uansett; det ga mersmak, og jeg tror definitivt jeg vil se mer opera i Operaen óg - i tillegg til at jeg generelt vil være "flinkere" til å gå dit, også for å se dans (frekvensen er for lav ;) ).
HER står det mer om La Bohème.


Charlotte og meg klare for La Bohéme 


...Og slik ser det ut i Rose-slottet i kveld; Sunniva leker husmor. Dessverre sovnet mini-me før klokken var seks; sittende oppreist i sengen :P Noen som tydeligvis var litt slitne...










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...