torsdag 2. mai 2013

Sunniva tipser: Mythbusters ;)

God torsdag fineste lesere <3
Elsker at solen skinner, men savner litt varme - flere som har det sånn?

I dag må jeg bare tipse om foredraget jeg skal holde på onsdag neste uke: 

Myth busters: Can Thorium provide safe nuclear power?

Thorium, a naturally-occurring radioactive metal, has been hailed as a savior of nuclear power and the solution to the world energy crisis. MILEN and SFFE invite you to a lunch seminar with Sunniva Rose, PhD in Nuclear and Energy Physics. Rose will bust some of the myths about Thorium and nuclear power in general. 




Så, ikke helt overraskende går det i forberedelse av thorium-foredrag, og selvsagt urandataanalyse (konferanse i slutten av mai...). Syns faktisk det er vanskeligere å snakke om thorium og egen forskning spesielt, enn kjernekraft og stråling og sånn mer generelt...man blir vel liksom så veldig opptatt av at alle detaljer skal være heeelt korrekt :/ Men jeg elsker å knuse myter, da - evt bekrefte :) Og det er en del å ta av; må vel starte med å få skilt reaktortype og brenselstype fra hverandre (nei, det er FREMDELES ingenting som heter THORIUMREAKTOR *oppgitt*), og så få fram at jeg ikke er fan av religionifiseringen av thorium.

Har litt på følelsen at jeg kommer til å fremstå som litt streng. Jeg får vel ta på meg Bambi-genseren min, så får det veie opp, for man kan vel ikke være noe annet enn søt og snill med en genser med paljettbilde av Bambi ;)

Faktisk skal jeg til Forsvarets Forskningsinstitutt og snakke om forskningen min der óg neste uke - så jeg må passe på så jeg får inn tid til analysen også :P

4 kommentarer:

  1. Kunne vore interessant om du kom med ei liste over vanlege misforståelsar, a-la thoriumreaktor. Treng kanskje ikkje vere berre relatert til kjernekraft/fysikk, men kanskje realfag generelt?

    SvarSlett
    Svar
    1. Her på bloggen, tenker du på?
      Det er jo absolutt ingen du, idé ;)

      Slett
  2. ...som f.eks. den overveldande feilbruken av "kvantesprang" [grøss OG gru] i daglegtalen/media :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...