onsdag 2. januar 2013

2012-kavalkade, del 1

Goood 2. januar alle sammen, var det fler enn meg som syntes det var litt pyton å våkne av vekkerklokken i dag? ;)

Vel, vel; etter å ha fått gnidd søvnen ut av øynene innser man jo at det er et nytt år, og dette betyr nye muligheter, men som nevnt i går syns jeg det er litt rart når det gamle året forsvinner, og man begynner på et nytt, så her er del 1 av en liten minne-blogg til ære for 2012 - eller min versjon av 2012 ihvertfall ;) 
Håper dere liker det!


januar - mars
I januar feiret jeg 28-årsbursdagen min, og var en skikkelig klisjé og var og kjøpte joggesko 2. januar (pga salg, da, egentlig, ikke fordi jeg hadde noen voldsomme treningsforsetter), som selvsagt ble stjålet et halvt år senere (tror jeg skal kjøpe meg et par nye - og da skal de være helt rosa :D ).
I februar ble verdens beste Alexandra 2 år gammel <3


Det var en god del snakk om kald fusjon på begynnelsen av 2012, og Rossi som hevdet at han innen ett år ville ha bygget fusjonskraftverk - så nå holder jeg jo nesten på å dø av spenning, siden det er så kort tid igjen :P
Jeg ble intervjuet på "Frokost" på Radio Nova, og fikk sagt at jeg gjerne kalles kjernefysikerinne (ja, jeg er kvinne, og ja, jeg er helt fornøyd med dét). Videre holdt jeg foredrag på "Jenter for realfag", ble intervjuet av Dagens Næringsliv, og var i Aftenpostens "Merk deg navnet".


11. mars, på årsdagen for Fukushimaulykken holdt jeg foredrag om nettopp Fukushima og det som skjedde der. Jeg konkluderte med at jeg fremdeles syntes det var helt sprøtt at media "glemte" hele naturkatastrofen, som tok livet av mange tusen, og ensidig fokuserte på ulykken ved Fukushimakraftverket (dette gjelder forsåvidt fortsatt).


Også var gruppen vår veldig heldig og fikk låne fancy detektorer fra Milano-gruppen (som vi nå har fått penger til å investere i her på labben óg - to stykker i første omgang, men det er jo en start) :)




april - juni
I påsken gikk turen til London, hvor jeg endelig fikk tak i en termokopp som jeg syns passer meg heeelt perfekt (det flaue var jo at mamma syns den passet henne helt perfekt óg, så jeg måtte tilbake til butikken og kjøpe en til).


Jeg dro ned til Tønsberg for å holde foredrag på Greveskogen videregående skole, og fikk fantastisk nydelige roser - og selvsagt var de deilig pudderrosa ;)


Jeg ble intervjuet av NITO, og journalist Unni Kvam tok blant annet dette bildet, som jeg rett og slett elsker <3


Jeg figurerte i en prøveforelesning/disputas (jeg har forøvrig store planer om å streame disputasen min her på bloggen - når jeg omsider kommer så langt), og det var selvsagt stor stas å bli trukket fram som et godt (?) eksempel på feminine jenter i et maskulint og "grått" miljø :D


I april spurte søte Jostein om jeg ville komme og ha en forelesning om kjernefysikk og kjernekraft på Høyskolen, noe jeg selvsagt ville - og som alltid er det vanskelig å finne ut hva man skal ha på seg...heldigvis blir det nesten alltid bra med litt paljetter og et par høye hæler ;)


På Tsjernobyl-jubileet i april skrev jeg en slags seconds from disaster - Tsjernobyl, som havnet på leserne VG - da fikk jeg selvsagt mange sinte kommentarer :P En måned senere skrev jeg litt mer om effekten av ioniserende stråling når man får lave stråledoser, denne kom også på lesernes VG, og igjen var det en del som ble irriterte...dette tar jeg med knusende ro, og nå i 2013 har jeg forresten tenkt å skrive mye mer om dette; myter og misforståelser - ubegrunnet frykt og uvitenhet :D




Jonas, Kjetil og jeg fikk omsider gjennomført en plan vi hadde hatt i 9 måneder eller noe, nemlig "Kunnskapstørst", på Last Train - det kom masse mennesker, og jeg håper virkelig vi kan få til mer av dette!


I juni kom kjempesøte Linus på 7 år, på besøk for å få titte på syklotronen - dette var stor stas for både meg og han :)




Ekte Tøyensk sommerfølese; løvetannplukkende Alexandra med khat-tyggende menn i bakgrunnen, rett utenfor leiligheten og Botanisk hage :P





Satser på at del 2 kommer i morgen...klemmer :D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...