mandag 5. desember 2011

Oppdatering: programmeringsgudinne-Sunniva

Heei alle fininger <3
Gudinne:)

Nå er det på tide med en bitteliten oppdatering om hvordan det går på programmeringsfronten - dere vet, jeg har jo som mål å bli en programmeringsgudinne ;)
Dessverre så har det blitt veldig liten tid til å gjøre noe særlig programmering sånn på egen hånd om dagen; først så gikk det masse tid til eksperimentet - noe som er greit og helt naturlig, men mitt tips nummer en når det kommer til programmering må være "ta deg tid" 5 minutter om gangen blir litt knapt... Nå har jeg heller ikke all verdens tid for jeg måtte bare komme i gang med simuleringene, og det går mest i å gjøre bitte små forandringer på det programmet vi bruker - enn så lenge ihvertfall. Men så prøver jeg jo å gjøre små forbedringer slik at det blir greiere for meg å gjøre simuleringene,  da, og på fredag gikk ikke dette så veldig greit for plutselig fikk jeg "segmentation fault", og jeg bare Å neei!! :( :(

Segmentation fault, du liksom ...
Jeg kunne ikke fatte hvorfor datamaskinen var så slem mot meg, men siden dette skjedde fredag ettermiddag så måtte jeg liksom bare godta at det var som det var, og at jeg heller fikk se om jeg fant ut av det over helgen. Som "sagt" så gjort: jeg var ganske frustrert og lei meg siden det ikke hadde gått som jeg ville, men jeg klarte å legge det fra meg før jeg nå satte meg ned for å prøve å finne ut av hva jeg hadde gjort galt (ja, det var meg, selv om jeg bare såvidt vil innrømme det, og helst vil si "dumme, dumme, dumme, maskin/program/whatever; gjør som jeg vil (ikke som jeg ber deg om:P)!!! ")... Også fant jeg ut av det, jeg fikset feilen xD (Nei, jeg vil ikke si hva jeg hadde gjort feil, det er pinlig.)

Mitt kjære program, SB1 <3 <3, fungerer bedre enn ever xD

Men, altså, nå fungerer programmet bedre enn noensinne, og jeg er bare syykt fornøyd med meg selv! Masse klemmer og smasker til alle <3 herlige lesere <3


2 kommentarer:

  1. Et tips når man får segfault er å kjøre programmet med Valgrind - dette finner mange av de vanligste memory-management-feilene.

    Jeg mener forøvrig at det er en god idé å kjøre valgrind jevnlig, selv om programmet ser ut til å funke - slike feil kan være skikkelig lumske (og noen ganger får man feil svar, og ingen feilmeldinger)...

    Ellers: Det er menneskelig å gjøre dumme feil! Jeg lette en gang i over en dag etter en feil som viste seg at "+=" hadde blitt "=" i en matrisemultiplikasjons-løkke...

    SvarSlett
  2. Valgrind kjører du forøvrig ved å skrive valgrind foran det du vanligvis bruker å gjøre for å kjøre programmet. F.eks kjører du programmet ditt slik:
    ./nuclearExperiment supersecretdata.txt

    kjører du valgrind slik:
    valgrind ./nuclearExperiment supersecretdata.txt

    Annet hjelpsomt program er gdb. Det kjører du slik:
    gdb nuclearExperiment
    run supersecretdata.txt

    Legg også til -g som kompilatorflagg (se etter kompilatorflagg e.l. i Makefile eller liknende fil) så får du finere feilmeldinger.


    Du har kul blogg, som jeg sa til deg på IFI :P

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...