søndag 11. desember 2011

Når en pluss en ikke er lik to...

Folk spør meg om dette med radon, og jeg mååå jo bare svare :P
For, altså, det er ALLTID DUMT å røyke, men hvis man bor et sted hvor man er utsatt for radon er det EKSTRA DUMT! Den negative effekten av både røyking og radon blir nemlig ekstra stor sammen; radongass er mye farligere for en som røyker enn en som ikke røyker. En pluss en er altså ikke lik to, men kanskje feks tre...8-O


Jeg er skikkelig anti-røyk, altså, men noen ser jo bare kulere ut enn andre når de først røyker...;)

Men skal man gå rundt å være skikkelig redd for radon? Nei, man skal jo ikke det! La oss for all del ikke bli hysteriske (jeg bare haaater hysteri, altså); denne bloggen handler virkelig ikke om at vi skal bli hysteriske - snarere tvert i mot;)
De nye grenseverdiene for radon er senket i forhold til hva de var før, og er nå slik at man anbefaler å gjøre enkle tiltak dersom konsentrasjonen av radon er fra 100 Bq/kubikkmeter. Det bør da nesten sies at dette er verdier som er omdiskuterte blant de som forsker på dette (altså ikke meg - jeg er ikke biofysiker/medsinsk fysiker el.) og det fins fler som mener at dette er skikkelig alt for lavt, og man må faktisk høyere i konsentrasjon før man kan se noen sammenheng mellom radon og hyppighet av kreft...bare så dere vet det, liksom <3<3<3



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...