fredag 18. november 2011

Kald fusjon?

Heei alle sammen, nå er det snart helg XD!!!

Tenkte jeg bare måtte tipse dere om at dere kan høre meg på P4 i kveld klokken halv ni, på "Naturligvis", hvor jeg skal snakke litt om Andrea Rossi og hans påståtte kalde fusjon...

Veeel, altså, jeg er ganske skeptisk til at denne italieneren har fått til fusjon med energioverskudd, men tiden vil jo vise - tror han sa han skulle ha prototypen på et fusjonskraftverk oppe i løpet av et år eller noe sånn, så shame on me hvis vi faktisk har dette neste år. Nå ville jo det egentlig bare ha vært utrolig kult, og liksom right back at ya på alle (inkludert meg selv) som ikke tror noe på dette.

Et ganske stort fusjonskarftverk, sånn ca 8 lysminutter herfra

Fusjon er jo den motsatte prosessen av fisjon, så istedetfor å dele en tung kjerne i to tar man og setter sammen to lette kjerner. Problemet er bare at atomkjernene jo har positiv ladning (de består som vi vet av superhomofobe protoner og whatever nøytroner), så å få to atomkjerner til å gå så tett sammen at de faktisk smelter sammen til en ny og større enhet er skikkelig skikkelig vanskelig: du har liksom to superhomofobe forsamlinger som du prøver å forene til happy gay community, ikke sant... Selv om hvert av protonene er positive, så er de bare ikke så innmari positivt innstilt til å forenes på den måten - du kan jo bare se det for deg;)

Anyways, fremtiden vil vise!
God helg, og koz og klemz :)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...